آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

نخ زرک چیست و اصطلاح زرکدار بودن به چه معناست؟

پارچه هایی که درمتن و نقوش آنها، نخهای طلایی به کار گرفته شده را زرک دار میگویند.


 

اصطلاحات هم معنی:


زری بافی 

زَربَفْت یا زَری بافی یکی از رشته‌های صنایع دستی است.
در فرهنگ دکتر معین آمده‌است: زری یعنی پارچهٔ ساخته شده از زر (طلا). پارچه‌ای که پودهای آن از طلا است. زربفت. زری یا زربفت پارچه‌ای ظریف و بسیار گران بهاست که چله یا تار آن از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی و یکی از پودها، نخ گلابتون است که می‌تواند زرین یا سیمین باشد.زری نفیس‌ترین و افسانه‌ای‌ترین منسوج ایرانی که در روزگار رونق و رواج خود شهرتی عالمگیر داشته و هم‌اکنون نمونه‌هایی از آن زینت‌ بخش موزه‌ها و سایر مراکز هنری ایران و دیگر کشورهای جهان است و دارای سابقه‌ای طولانی از لحاظ بافت و تولید می‌باشد.

 گلابتون بافی 
گلابتون Golab (e a) tun طلائی است که از حدیده کشیده و به هیات ریسمانهای باریک ساخته باشند و گلابتوندوزی Golab (e a) tun duz I نوعی دوزندگی است که جنبه ی تزئینی دارد و در آن نخ گلابتون بکار میرود.در حال حاضر گلابتون دوزی با الیاف طلا بهیچ وجه در ایران رایج نیست و گلابتون دوزان به جای استفاده از نخ طلا، از نخ هائی که دارای روکش فلزی زرد یا سفید است و عمدتا در کشور پاکستان تولید میشود استفاده میکنند.


 لمه بافی
لمه ازقدیم برای زیبایی و دیزاین استفاده میشده (کار سوزن دوزی) وحالا نوع متفاوتی از لمه با مقاومت بیشتر و محکمتر برای دیزاین مو استفاده می شود.شما لمه را در رنگهای متفاوت میتونید داشته باشید.البته لازم به ذکر است که لمه های آرایشی قابل اتو کشیدن و براشینگ می باشد.

 

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم