آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

منسوجات بی بافت چیست و 23 مثال کاربرد منسوجات بی بافت یا نبافته

آینده صنعت نساجی دنیا بی شک متعلق به منسوجات بی بافت (Nonewoven) است.

منسوجات بی بافت گونه‌ای از پارچه است که بدون بافت تولید می‌شود بدین شکل که الیاف در هم آمیخته شده و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود. در حال حاضر ۳۰٪ از منسوجات جهان بی بافت می‌باشد و روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

 منسوجات بی بافت

بطور خلاصه منسوجات بی بافت حاصل در هم تنیدگی (Bonding) الیاف مختلف و ایجاد بستر یا همان منسوج می‌باشند. در این صنعت از تار و پود خبری نیست. این اتصال و درهم تنیدگی الیاف توسط فشار، حرارت، ضبه و یا مواد شیمیایی انجام می‌شود که هریک از این روش‌ها، محصول با خواص متفاوتی را به دست میدهند. صنعت منسوجات بی بافت روز به روز در حال توسعه و گسترش است، خوشبختانه در ایران نیز این صنعت رشد چشمگیری داشته‌است، به گونه ای که در سال‌های اخیر شاهد رشد خط تولید اسپان باند و سایر منسوجات بی بافت در جایجای کشورمان بوده ایم.

 

از دلایل محبوبیت روز افزون پارچه های بی بافت:

  • تولید با حجم و سرعت بالا

  • قیمت بسیار نازل

  •  بازیافت آسان

  • طیف وسیع محصولات قابل تولید

نمونه ای از کاربرد منسوجات بی بافت:

مهم‌ترین کاربرد این صنعت در بهداشت و درمان است که لباسهای بیمارستانی، پدها، ست‌های جراحی، زیر اندازها ، چسب زخم‌ها، ماسک ها ، باند و گاز وکاورهای لباس، کاورهای توالت فرنگی، را شامل میگردد.

سایر کاربرد ها : ساکهای فانتزی ، فیلتر ها، پاک کننده های پارچه ای، روکشهای صنعتی و انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مانند دستمالهای مرطوب ، موکت‌ها، کاغذ، دستمال کاغذی، انواع دیوارپوشها و عایق‌ها نظیر ایزوگام، پارچه‌های اسپان باند، پدهای بهداشتی، قسمت جاذب پوشک بچه

 

فرایند تولید منسوجات بی بافت

مراحل تولید منسوجات بی بافت در سه مرحله اصلی انجام میگرد که در زیر به این مراحل اشاره کرده ایم:

در مرحله اول لایه ای از رشته‌های الیاف یا فلامنت از مواد اولیه ای نظیر پلی استر و پلی پروپیلن تشکیل می‌شود، سپس فلامنتها با استفاده از روش‌های خاص به یکدیگر متصل میگردند.

در نهایت شبکه ای منظم به صورت تار عنکبوت از فلامینتهای متصل ایجاد شده که تشکیل یک لایه منسوج نبافته را میدهند.

 

خط تولید منسوج نبافته

از آنجائیکه در این صنعت تشکیل منسوج یا پارچه، بدون استفاده از نخ‌های ریسیده شده صورت میگیرد و تابع سیستم‌های بافت متداول روی ماشین‌های بافندگی (بصورت تار و پود) نیست، بنا به روش‌های شکل‌گیری لایه و اتصال دهی الیاف بهم به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

فرآیند شکل‌گیری لایی:

1) تر ریزی

2) خشک ریزی

3) هوا ریزی

فرآیند اتصال دهی:

1) روش مکانیکی (سوزن زنی)

2) روش حرارتی حرارتی (ترمو باندیگ)

3) روش شیمیایی (بوسیله مواد اتصال دهنده)

4) روش هیدروداینامیکی (درگیر سازی به وسیلهٔ آب) که آن را اسپان لس مینامند

منسوجات بی بافت اسپان لس به لحاظ شکل‌گیری لایه اولیه از گروه سیستم خشک ریزی می‌باشد که توسط دستگاههای کاردینگ صورت میگیرد که تا سال 2005 حدود 90 % کل منسوجات بی بافت در دنیا به این روش تولید می‌شدند و به لحاظ اتصال دهی و در هم رفتن الیاف به روش مکانیکی صورت میگیرد. روش مکانیکی بطور عمده به 2 دسته تقسیم می‌شوند(در اتصال مکانیکی روش‌های دیگری هم هست چون کاربرد عمده ای ندارد بدان اشاره نمیشود)

روش سوزنی (needle punching)

در روش سوزنی یا needle-punching با استفاده از سوزنهای خاص و ماشین مخصوص، الیاف در هم میروند و تشکیل یک لایی متراکم نمدی شکل را میدهند که در این روش تولید منسوج بی بافت با گرماژ پایین محدودیت دارد..

روش آب گره (Hydro entanglement)

در روش Hydro-entanglementبا استفاده از آب با فشار بالا در حدود 100-200 Bar پس از عبور از نازل مخصوص بصورت میله‌های سوزنی در آمده و بر روی الیاف اعمال می‌شود و الیاف پس از در هم رفتگی تشکیل یک لایه نمدی شکل نازک را میدهد. این نوع منسوج نبافته با نام تجاری اسپان لس معروف است.

امتیازات اسپان لس (SPUNLACE):

· توانایی جذب رطوبت بالا

· نرمی و انعطاف

· عدم استفاده از مواد خارجی یا شیمیایی

· مقاومت کششی بالا در دو جهت طولی و عرضی

· طیف وسیع تولیدات

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم