آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

منسوجات چیست؟

بطور خلاصه منسوجات به دونوع هستند:

     1- بافته شده : شامل در هم بافتن مجموعه ای از نخ های بلند تر ( پود) با مجموعه ای از نخ های مقطعی (تار) می شود. این کار توسط دستگاهی تحت عنوان دستگاه بافندگی که انواع مختلفی دارد صورت می پذیرد. برخی هنوز هم بافندگی را با دست انجام می دهند ولی حجم گسترده ای از این کار توسط ماشین انجام می شود.  کاموا بافی و قلابدوزی شامل در هم بافتن حلقه ای کاموا می شود که یا توسط میل کاموا و یا قلاب قلابدوزی  در یک خط شکل می گیرند.

تار و پود

     2- نبافته : منسوجاتی گفته میشه که از تار و پود تشکیل نشدند و به وسیله توده الیاف که به روش های مختلفی با هم درگیر شدند و در هم فرو رفتند تشکیل شدند .بارزترین مثال برای این منسوجات موکت و پارچه های نمدی هستند . منسوجات بی بافت به دسته ای از منسوجات گفته می شود که بافته (تاری- پودی نیستند) یا گره زده نمی شود به عنوان مثال نمد .

 

 

مواد تشکیل دهنده:

منسوجات را می توان از مواد گوناگون تهیه کرد. این مواد از ۴ منبع اصلی می آیند : حیوانات ( پشم و ابریشم) ، گیاهان ( پنبه ، کتان ، کنف ) ، مواد معدنی ( آزبست ، الیاف گلس ) و مصنوعی ( نایلون ، پلی استر و اکریلیک ). در گذشته تمام پارچه ها از الیاف طبیعی ساخته می شدند مانند گیاهان و حیوانات و مواد معدنی. در قرن ۲۰ این مواد را از نفت هم استخراج می کنند از قبیل نایلون . قابلیت قدرت و دوام پارچه ها با هم متفاوت است . از پارچه های ظریف تا پارچه های کلفت و کتان.

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم