آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

شمد یزدی چیست

توسط 16930
دوست داشتن90

شمد نوعی پارچه نازك است كه در بافت آن نخ پنبه یا ابریشم مصنوعی ویسكوز به كار می رود و در فصل تابستان به عنوان « روانداز» از آن استفاده می كنند، از این رو طرفداران و مشتریان زیادی دارد.

شاید همه مردم نام شمد را نشناسند و یا اینکه در شهر و محل زندگی شان این محصول با نام دیگری خرید و فروش شود. شمد یک اصطلاح یزدی است که یکی از شاخه های منسوجات و پارچه بافی در استان یزد شمدبافی است و هنوز هم بافته میشود.

شمد یزدی

شمد معمولا دارای نقش های ساده چهار خانه است و در آن ابریشم مصنوعی به عنوان « پود » و از نخ پنبه ‌ای نمره 20 دولا به عنوان « تار» استفاده می ‌شود كه هم اكنون بیشتر توسط دستگاه های تك فاز بافته می ‌شود.شمدها معمولا در اندازه های 150در 220 سانتی‌ متر تولید و 27 چله دارد.

یزدی ها از شمد در شب های گرم به عنوان روانداز استفاده می كنند، هم خنك است و هم برای جلوگیری از گزش حشره ها كارساز است.

موارد استفاده از شمد یزد :

  • روانداز

  • زیرسفره ای

  • زیرانداز مسافرتی

  • حوله ساحلی

این محصول به دلیل نخی بودنش استفاده های فراوانی دارد . چه در منزل چه در محل کار و یا مسافرت و غیره استفاده می شود. هر چه نخ به کار رفته در بافت شمد بیشتر باشد و در واقع شمد نخی تر باشد، کیفیت بهتری هم خواهد داشت و مرغوب تر خواهد بود. شمدهای ارزان قیمت هم کیفیت های خوبی می توانند داشته باشند و اینطور نیست که اصلا نخی نباشند بلکه شاید صددرصد نخ پنبه نباشد و درصد نخ کمتری در بافت به کار رفته باشد.

بسیاری از مردم از شمد به جای ملافه استفاده می کنند . کاربرد نخ پنبه برای پود و نخ ابریشم برای تار در صنعت شمد بافی می باشد . در شمد بافی از نقوش خاصی استفاده نمی گردد و معمولا دارای طرح های ساده است . کاربرد این نوع پارچه بیشتر در شهرهای گرم و کویری کشور مرسوم است و در میان عشایر نیز شمد بافی بسیار رواج داشته و آن ها از آن به عنوان وسیله ای جهت پوشاندن کمر زنان و یا رواندازهای سبک برای خود استفاده می نمایند.

متاسفانه امروزه با واردن کردن پارچه های نامرغوب مانند شمد ، کاربرد این هنر کهن سال ایرانی کم کم به فراموشی سپرده است . اما با یک مقایسه ی ساده می توان از کیفیت این پارچه ی دست بافت با نوع خارجی آن مطمئن شد . ماندگاری رنگ ها در بافت شمد بسیار زیاد است و هیچ گاه با شستشو رنگ های آن با هم ترکیب نمی شوند . نکته ی دیگری که درباره ی مقایسه ی این محصول با نوع خارجی و بی کیفیت آن وجود دارد ، این است که این محصول با شستشو تغییر اندازه نمی دهد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم