آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

فلسفه شب یلدا چیست و هدف از برگزاری این مراسم چیست

توسط 1682
افزودن به محبوب‌ها85

شب یلدا چیست؟

شب یلدا یاهمان شب چله به عنوان بلندترین شب سال شناخته میشود که قدمتی تاریخی وطولانی دارد .

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها گرامی داشته می‌شود. شب یلدا به میان غروب آفتاب ۳۰ آذر ماه (آخرین روز فصل پاییز) تا طلوع آفتاب در ۱ دی (نخستین روز فصل زمستان) گفته می‌شود. 

چرا به شب یلدا شب چله میگویند؟

ایرانیان قدیم اول تیر را به چله تابستان و اول دی ماه را به چله زمستان می‌شناختند و از آنجا که از فردای شب یلدا چله بزرگ زمستان شروع می‌شود، به آن شب چله هم می‌گویند.

فلسفه شب یلدا چیست؟

از نظر ایرانیان این سفره جنبه دینی داشته و مقدس هست و از ایزد خورشید روشنایی و برکت می‌طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و میوه‌های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت داشته باشند و همه شب را در پرتو چراغ و نور و آتش می‌گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد و اندوه غیبت خوررشید روحشان را تضعیف نکند و با راحتی استراحت کنند.

چرا در شب یلدا انار میخوریم؟

انار در میان زرتشتیان جزو مقدسات آن‌ها به حساب می‌آید و جالب است که در مراسم‌های آن‌ها از شاخه‌ها و همچنین میوه‌های آن هم استفاده می‌شود‌. میوه انار به دلیل این‌که دانه‌های فراوان و همین‌طور رنگ قرمزی که دارد، دارای نماد خورشید و شادی است.

برای همین در شب یلدا انار هم میخورند چون گذشتگان آنرا مایه برکت وباروری میدانستند و این تفسیر را بخاطر دانه های زیاد آن مطرح کردند.

چرا در شب یلدا هندوانه میخوریم؟

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، امروزه نیز با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C است، مطابقت دارد.

خوراکی های دیگر شب یلدا چیست؟

از گندم"تخمه هندوانه"نخود و شاهدانه هم در شب یلدا استفاده میشود چون درگذشته امکان نگهداری میوه ها به صورت طولانی مدت وجود نداشته برای همین آنها را خشک میکردند و در شب یلدا سفره ای بزرگ ز میوه وآجیل پهن میکردند.

البته هندوانه وانار و پشمک اصلی ترین خوراکی ها در این شب است.

آیین شب یلدا چیست؟

شاهنامه خوانی وفال حافظ گرفتن یکی ازآیین های ایرانیان است در شب یلداست.

عمرتون صد شب یلدا

دلتون قد یه دنیا

توی این شب های سرما

یادتون همیشه با ما

دل خوش باشه نصیبت

غم بمونه واسه فردا :)

ودر پایان...

فروشگاه اسپاکو یلدایی سرشار ازشادی برای شماآرزو دارد پس یادتون باشه زندگی انقدر کوتاهه که یک دقیقه بیشتر باهم بودن روهم باید جشن گرفت.

" لطفا جهت مشاهده یا خرید محصولات نساجی مناسب هدیه شب یلدا از سایت فروشگاهی ما بازدید کنید "

محصولات مرتبط
104,000 تومان
فوق العاده نرم و لطیف مناسب برای آبگیری و خشک کردن سریع موها 100 درصد نخی خنک با جذب آب بسیار زیاد ممکن است رنگ پاپیون کلاه  ارسالی با رنگ پاپیون کلاه داخل عکس متفاوت باشد
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم