آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

پارچه آکسفورد چیست و چگونه بافت میشود و مزیت پارچه آکسفورد

توسط 2264
افزودن به محبوب‌ها70

در این مطلب می خوانیم

1- پارچه آکسفورد چیست

2- بافت پارچه آکسفورد چگونه هست

3-ساختار پارچه آکسفورد

4-مزیت پیراهن های آکسفورد

5-کاربردهای دیگر پارچه آکسفورد

6-انواع بافت های پارچه آکسفورد

پارچه آکسفورد

این نوع پارچه نرم و نخی بیشتر در تولید پیراهن های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و دلیل نامگذاری آن نیز پیراهن های کلاسیکی است که دانشجویان دانشگاه آکسفورد استفاده می کردند.

پیراهن های آکسفورد برای اولین بار در قرن نوزده میلادی در یک کارخانه اسکاتلندی تولید شد که نخستین بار به عنوان یک لباس ورزشی در ورزش هایی از قبیل چوگان به کار می رفت. از پارچه اکسفورد می توان در کاربرد های رسمی یا غیررسمی استفاده نمود. به عنوان مثال علاوه بر تولید پیراهن، در دوخت لباس هایی مانند دامن، لباس خواب یا لباس ورزشی نیز از این پارچه ها استفاده می شود.

پارچه آکسفورد

بافت پارچه آکسفورد

در بافت پارچه آکسفورد دو نخ در امتداد طول یک نخ درشت و سنگین تر، به صورت متقاطع یا برعکس با هم ترکیب شده و بافتی سبد مانند را در پارچه ایجاد می نمایند. این بافت علاوه بر محکم بودن، به هوا نیز اجازه عبور می دهد و در نتیجه موجب خنک بودن پارچه آکسفورد می شود.


امروزه در تهیه پارچه های آکسفورد از الیاف پلی استر و لیون نیز جهت تولید پیراهن های آکسفورد استفاده می شود.

پیراهن هایی که به عنوان پیراهن آکسفورد شناخته می شوند و معمولا با پارچه آکسفورد دوخته می شوند، دارای دو تفاوت اساسی با سایر پیراهن ها هستند؛

مهمترین این تفاوت ها یقه پیراهن آکسفورد است که با دکمه های پایین، که برگرفته از لباس های بازیکنان چوگان است، مشخص می شوند. در اغلب موارد پیراهن های آکسفورد دارای یقه های دکمه دار هستند، در حالی که سایر انواع پیراهن های نخی ممکن است چنین ویژگی را نداشته باشند. داشتن یقه دکمه دار، حالت معمولی تری به پیراهن می دهد و آن را از حالت رسمی دور می کند. البته پوشیدن پیراهن با کت و شلوار می تواند باعث ظاهر رسمی شود.

پارچه آکسفورد

ساختار پارچه آکسفورد

پارچه هایی که برای دوخت پیراهن های آکسفورد به کار می روند دارای یک ساختار سبد مانند و سطحی براق هستند و به عنوان یک پارچه محبوب برای پیراهن مردانه به شمار می آیند.

پارچه آکسفورد در طرح زمینه خود دارای ساختار چهارخانه با دوام و مستحکم است. بافت ویژه این نوع پارچه باعث می شود که کمتر مستعد چین و چروک ناشی از پوشیدن طولانی مدت باشد.

پارچه آکسفورد

مزیت پیراهن های آکسفورد

این نوع از پیراهن ها در اندام های مختلف جلوه خوبی دارد و با توجه به تنوع رنگ بالای آن ها، می توانند به راحتی با دیگر لباس ها ست شوند.

همچنین می‌توان از پیراهن‌ های آکسفورد علاوه بر مجالس معمولی در محافل رسمی نیز استفاده کرد. پارچه های به کار رفته در پیراهن های آکسفورد اگرچه به مانند دیگر لباس ها ممکن است فانتزی نباشند، اما به راحتی می توان عنوان پیراهن زیر کت و شلوار از آن ها استفاده کرد.

به دلیل استفاده های مختلفی که از پیراهن آکسفورد در ترکیب با دیگر لباس ها یا مجالس مختلف دارد، به عنوان یکی از همه کار ترین پیراهن های مردانه به شمار می آید.

از دیگر مزیت های پارچه آکسفورد، مقاومت و دوام بالای آن است که حتی با شستشو در ماشین لباسشویی نیز حالت خود را به خوبی حفظ می کند.
همچنین همانگونه که گفته شد به دلیل بافت ویژه این نوع پارچه در عملکرد خوبی نسبت به خنک کردن بدن از خود نشان می دهد.


کاربردهای دیگر پارچه آکسفورد

علاوه بر دوخت پیراهن، پارچه آکسفورد در موارد دیگری از جمله دوخت پرده اتاق نیز به کار می رود. همچنین در برخی موارد می توان با استفاده از پارچه های آکسفورد و چسباندن آن با استفاده از نشاسته مایع به دیوار، پارچه آکسفورد را جایگزین مناسبی برای رنگ آمیزی خانه نمود.

انواع بافت های پارچه آکسفورد

با توجه به نوع بافت و مواد به کار رفته، می توان پارچه های آکسفورد را به انواع زیر تقسیم نمود:

پارچه آکسفورد تودرتو

نوعی از این پارچه که در آن پلی استر FDY150D/36F به کار می رود را پارچه آکسفورد تودرتو می نامند. این نوع از پارچه پس از انجام مراحلی از قبیل رنگرزی، ضد الکتریسیته و تنظیم، در نهایت دارای بافتی سبک و نرم ضد آب و بادوام می شود.

پارچه آکسفورد نایلونی

نوعی از این پارچه است که از نایلون در تار و پود آن استفاده می‌شود. این نوع پارچه دارای بافتی ساده است و همراه با اسپری آب ساخته می شود. این نوع از پارچه به دلیل وجود ابریشم نایلونی دارای حالتی براق است.

پارچه آکسفورد نایلونی

نوع دیگری از پارچه آکسفورد که در تار و پود آن از نخ پلی استر DTY300D استفاده می شود، پارچه آکسفورد تمام قد است. این نوع پارچه دارای بافتی بادوام، براق، نرم و ضد آب است.

پارچه آکسفورد Teague

پارچه آکسفورد Teague دارای الیافی از جنس پلی استر DTY 400D در تار و پود است. ویژگی منحصر به فرد آن حالت برجسته ای است که بر روی پارچه وجود دارد و حس سه بعدی قوی را القا می نماید. ویژگی دیگر این نوع پارچه ضد آب بودن آن است.

پارچه آکسفورد پود

نوع دیگر پارچه آکسفورد که در آن تار پارچه از پلی استر FDY68D/24F و پود ازFDY150D/36F ساخته می شود، پارچه آکسفورد پود نام دارد. در این نوع پارچه شفافیتی مدرن، هنرمندانه و مناسب وجود دارد و پس از رنگ آمیزی و برجسته سازی به پارچه ای مقاوم در برابر آب تبدیل می شود.

پارچه آکسفورد



کلام آخر
پیراهن های آکسفورد بر گرفته از لباس دانشجویان دانشگاه آکسفورد است و با پارچه های ویژه ای به پارچه آکسفورد تولید می شوند . این دسته از پارچه ها دارای انواع مختلفی است که در این مطلب به آنها اشاره شد. سبک پیراهن آکسفورد به عنوان یکی از پرکاربردترین لباس هایی است که شباهت های زیادی با پیراهن های استفاده شده در ورزش هایی مانند چوگان دارد و می تواند هم در مجالس رسمی و هم کاربرد های غیر رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم