آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

راه های شناخت انواع پارچه-چگونه پارچه ها را تشخیص دهیم؟

برای همه ی ما پیش آمده است که برای خرید مثلا یکه دست تیشرت، شلوار یا لباس های راحتی یا اسپرت یا خرید هر لباسی در شناخت الیاف آن به مشکل برخورد کرده باشیم و این سوال که چگونه پارچه هارا بشناسیم ؟ برایمان پیش آمده است.


 

اغلب مشکل می توان پارچه های با الیاف طبیعی را از الیاف مصنوعی و یا ترکیب آن دو تشخیص داد

تشخیص پارچه طبیعی و مصنوعی

 


 

  • ابریشم، کتان، پنبه، نخ و پشم از الیاف طبیعی به وجود می آیند و به عنوان الیاف خالص شناخنه شده اند. الیاف سیلک و یا ابریشم از پیله کرم ابریشم است ، الیاف پنبه و یا نخی از گیاه پنبه است ، الیاف کتان از ساقه گیاه کتان است و الیاف پشمی از پشم گوسفندان به دست می آید.
  • الیاف مصنوعی، مانند ریون، استات، نایلون و الیاف پلی استر داکرون ،  فیبرهای اکریلیک و غیره به عنوان پارچه هایی هستند که بسیار مورد استفاده هستند. هرچند ، بعضی از جالب ترین و با دوام ترین پارچه ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ایجاد شده اند.

 


 

پارچه ها از نظر بافت های طولی (تار)  و عرضی(پود) با هم متفاوتند. پارچه هایی که پشت و روی کاملا متفاوت (سوزنی شکل) دارند مانند مخمل و یا پارچه های مخمل نخی به عنوان پارچه های کرکی معروف شده اند. پارچه هایی با الیاف شبیه مو  که در یک جهت قرار دارند به عنوان پارچه های خوابیده معروف شده اند. بقیه پارچه ها ، مانند پارچه های ساتن و اطلسی، در نتیجه بافت تارهای بلند در سطح پارچه درخشش مشخصی دارند.

 

وقتی پارچه و یا الگو می خرید یکی را در ارتباط با دیگری در نظر داشته باشید:  آیا پارچه مناسب طراحی و یا طراحی مناسب پارچه است؟ همچنین، آیا طراحی و پارچه مناسب با نوع چهره شخص است؟ دسته بندی وسیعی از الگوها و پارچه ها برای هر نوع وجود دارد. به خاطر بسپارید که خطوط عمودی شخص را بلند تر جلوه گر می سازد: چهار خانه های بزرگ و خالهای پر رنگ خطوط افقی و پارچه هایی با نور درخشان شخص را بزرگتر جلوه می دهد.

 

همیشه آسان نیست که رو و پشت پارچه ها از یکدیگر تشخیص داد. اما راه تا شدن و لوله شدن پارچه ها سر نخ خوبی است. پارچه های نخی و کتان معمولا طوری تا می شوند که رویشان بیرون باشد. در حالی که پارچه های ابریشمی و پشمی به سمت داخل تا می شوند. اگر دور توپ های پارچه لوله شوند قسمت روی پارچه معمولا" در داخل قرار می گیرد. پارچه های کرکی و موی معمولا در قسمت روی پارچه نرم تر و کرکی ترند. اگر یک قسمت از پارچه براق تر از دیگری باشد قسمت براقتر قسمت روی پارچه است. بافتها نیز سر نخ های خوبی برای تشخیص رو و پشت پارچه می دهد. قسمت روی پارچه کاملتر و عاری از بی نظمی و گره می باشد. حاشیه ها عموما" نرم ترند. پارچه های نخی با رنگ ثابت معمولا از هر دو طرف استفاده می شوند.

 

ترفند اول:مقابل نور قرار دادن پارچه

برای تشخیص سریع مرغوبیت یک پارچه، آن را در مقابل نور بگیرید. هرچه ضخیم تر باشد و نور سخت تر از آن عبور کند، یعنی پارچه ای که در دست دارید؛مرغوب تر است.

تست مچاله کردن پارچه

ترفند دوم:مچاله کردن

تست بعدی که می توانید برای تشخیص مرغوب بودن یک پارچه یا لباس انجام دهید، تست “مچاله کردن” است. قسمتی از پارچه را در مشتتان بگیرید و چند ثانیه فشار دهید و پارچه را رها کنید. اگر پارچه سریع به حالت اولش برگشت و چروک نماند، یعنی این پارچه ارزش خرید ندارد و خیلی مرغوب نیست.

مچاله کردن پارچه

ترفند سوم:کشش پارچه

یک محصول با کیفیت همیشه شکل خود را حفظ خواهد کرد.قسمتی از لباس را با دو دست در جهت های مخالف بکشید و سپس آن را رها کنید. اگر پس از رها کردن شکل خود را حفظ کرد و به حالت قبل برگشت نشانه ی مرغوبیت پارچه است. این تست را می توانید برای دامن های کشی یا پیراهن های زنانه انجام دهید.

کشش پارچه

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم