آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

چادرشب چیست و چگونه تولید میشود + لیست قیمت چادر شب و فروش چادرشب

چادر شب، پارچه‌ای رنگارنگ و معمولاً با طرح چهارخانه است به جنس پنبه یا ابریشم که در مناطقی از مرکز (یزد)، شمال (خراسان شمالی، گیلان و مازندران) و جنوب (هرمزگان ایران بافته میشود . چادرشب‌بافی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است .

چادرشب بافی به عنوان يك صنعت اصيل و سنتي است كه سابقه ای بس طولاني دارد .

 

دلیل نامگذاری چادرشب:

چون در قديم اکثرا از آن در شب براي روانداز استفاده مي شد آن را چادرشب ناميده اند.

 

کاربردهای چادرشب:

آن را را دور کمر می بستند جهت جلوگیری از سرایت رطوبت به بدن

به عنوان رخت‌خواب‌ پیچ

برای رو جهازی در جهاز هر دختری

نوع دیگر که به طرح خِتکی نامیده می‌شود و ضخیم‌تر است و مورد استفاده بیابانی یا صحرایی است چادرشب بیابانی در قدیم برای حمل علوفه و فرآورده‌های کشاورزی برای روستاییان و به عنوان بقچه برای بسته‌بندی استفاده می شده

جهت ساک دستی و رو تختی و یا جانماز

نوعی که راه‌راه است و به نام سفره معروف است

نوعی از چادرشب که پیش از ترویج چادر مشکی بین زنان ایرانی ، چادرکژ نامیده می شد و زنان در یزد می‌پوشیدند

طرح نباتی نیز در برخی از مناطق یزد به عنوان دستار برای مردان مورد استفاده بوده‌است

در قدیم زرتشتیان ساکن یزد از نوعی چادرشب ابریشمی به عنوان سربند استفاده می کردند تا از دیگران متمایز شوند.

 

بافت چادرشب ‌در مرکز ایران:

چادرشب در یزد و اردکان (به گویش محلی: چادیشُو) معمولاً با طرح چهارخانه و معمولاً از جنس پنبهو ویسکوزبا آهار نشاسته بافته می شود.

 

کارگاه های تولید چادرشب در امروز و گذشته:

در محله های قدیمی بعضی شهرها که وارد میشوی ، هنوز هم صدای دستگاه های نساجی به گوش می رسد . كارگاه هاي مختصر و نيمه تاريك ، زحمت‌كش‌ترين كارگران را به درون خود كشيده است ، دراین كارگاه ها ، كارگران پير و جوان با وسايل بسيار ساده و ابتدايي ، پاي دستگاههاي سنتي ، جهت احياء ميراث نياكان خود به بافندگي فرآورده‌هاي دستي مشغولند. بافته‌هاي آنها اگرچه ساده به نظر مي‌رسد ، اماتلاش های ستودني آنها در نقش‌ها نمايان است.در میان این همه نقش رنگارنگ ، چادر شب با آن نقوش منحصر به فرد خود نمایی می کند . هر چند که گذر ایام گرد و غبار را بر چهره اش نشانده است اما قدیمی تر ها  از شمال تا جنوب کشور آن را به خوبی می شناسند.

لازم به ذکر است امروزه رفته رفته کارگاه ها و دستگاه های سنتی جای خود را به دستگاه ها و کارگاه های مدرن داده و بیشتر تولیدات چادرشب از این قبیل هستند.

 

چادر شب بافی ؛ هنری تاریخی:

در مناطق شمالی ایران حدود ۱۵ قرن است که چادر شب بافته می شود. اين فكر از ابتدا به صورتي بسيار ساده و با تهيه دستگاههاي خيلي مختصر انجام پذيرفت دستگاههاي بافندگي اوليه را اكثرا زنها به عنوان تنوع شغلي خانه داري اعمال مي‌نمودند. بر اثر رونق روزافزون ، به تدريج بعد اقتصادي آن مورد توجه نه تنها زنان خانواده، بلكه مردان نیز واقع شد .

توليد در خانه موجب شده بود که تجربيات و اطلاعات  به سادگی از نسلی به نسلی ديگر انتقال يافته و اشتغال به صنايع دستی به صورت يکی از ارکان اقتصاد خانواده در آيد. هر چند که امروزه در نتيجه تغيير شيوه زندگی کمتر صدای دستگاههای بافندگی در خانه ها به گوش می رسد. . 

اين صنعت علاوه بر تاريخچه طولاني،‌ پيشرفت بسيار شايان توجهي نموده و يكي از علل اين پيشرفت را می توان وجود راه ابريشم كه يكي از رگ هاي اصلي اقتصادي مملكت بوده است، دانست.

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم