آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

ترمه

توسط 906
افزودن به محبوب‌ها21

ترمه جزء صنایع دستی کشور و شهر یزد به حساب می‌آید و انحصار تولید این محصول فقط در اختیار این شهر است. ماده اولیه در تهیه ترمه، ابریشم و پشم گوسفند است. در حال حاضر ترمه یزدی را با استفاده از روش­های صنعتی و نوین تولید می‌کنند و روش­های قدیمی دیگر منسوخ شده است.

با­توجه ­به اینکه شهر یزد مرکز تولید این محصول به شمار می‌رود، بیشتر افرادی که قصد خرید محصولات ترمه را دارند به این شهر می‌روند و خرید­های خود را به صورت عمده انجام می‌دهند. کیفیت و مرغوبیت ترمه یکی از پارامتر­های اصلی برای انتخاب این محصول است که در انتخاب افراد تاثیر می­گذارد. باتوجه­به به اینکه اجناس تقلبی و نامرغوب، امروزه در بازار زیاد شده‌اند، بهتر است تا خرید­های خود را از مراکز و تولیدی‌های معتبر انجام دهید.

هنر از دیرباز در کشور عزیزمان بین مردمان هنرمندش جای داشته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

یکی از این هنرهای زیبا، ترمه بافی  است. در ایران هستند کسانی که به رشد و ارتقای این هنر کمک می‌کنند. یزد یکی از استان‌هایی است که هنر ترمه دوزی بیشتر از سایر نقاط کشور در آن رواج دارد و هنرمندان این استان با دستان هنرمند خود ترمه یزدی زیبایی می‌سازند. که ترمه بعنوان قدیمی ترین سوغات این استان معرفی شده است

معرفی ترمه

ترمه نوعی پارچه است که با روش‌های مخصوصی بافته می‌شود. بافتن این پارچه نیازمند مهارت فراوانی است.

ترمه جزء پارچه‌های گران‌بها محسوب شده که از الیاف بسیار لطیفی مثل ابریشم و پشم مرغوب  و نخ های رنگی مختلفی بافته می‌شود .معمولاً بیشتر رنگ‌ها از مواد طبیعی ساخته شده‌اند اما در برخی موارد از رنگ‌های مصنوعی نیز استفاده می‌کنند.

بیشتر علاقمندان این نوع پارچه ترجیح می‌دهند تا ترمه‌هایی با رنگ مشکی، عنابی، نارنجی، قرمز و سبز خریداری کنند.

ترمه شاهسوند

                                                                        

ترمه یزدی یکی از بهترین صنایع دستی ایران

نقوش ترمه

نقوش استفاده شده در ترمه خیلی قدیمی است و جزء آن دسته از نقوشی محسوب می‌شود که از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده است. این نقوش قدیمی جزء هنرهای اصیل این مملکت است. معروف­ترین نقوش استفاده شده در ترمه یزدی بته جقه، راه راه، بته بادامی، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه است. ترمه از قدیم در بین مردم بعنوان یک هنر با ارزش رواج داشته و محصولات متنوعی مثل رومیزی ترمه، جانماز ترمه و روتختی ترمه از آن ساخته می‌شود.

مراحل بافت ترمه یزدی

برای بافت ترمه یزدی مراحل زیر طی می‌شود تا در نهایت ترمه‌هایی با رنگ‌ها و نقوش زیبایی روانه بازار شوند.0

·        تهیه مواد اولیه مصرفی

برای بافت ترمه از الیاف بلند ابریشم و پشم مرغوب گوسفند استفاده می‌کنند. مناسب‌ترین پشم برای بافت ترمه پشم سفید گوسفند کشمیری است که دارای پشم‌های بلندی است و به دلیل سفید بودن رنگ آن می‌توان به هر رنگ دلخواهی آن را رنگرزی کرد.

·        شستشوی پشم

برای تهیه ترمه باید از مواد مرغوب و با کیفیتی استفاده کرد. شستشوی پشم یکی از راه‌های افزایش مرغوبیت آن است. پشم‌ها را قبل از استفاده باید به خوبی شستشو دهند  و آن را از هر گونه مواد اضافه تمیز کنند

·        سفید کردن پشم

سریع‌ترین و رایج‌ترین روش برای سفید کردن پشم، استفاده از مواد شیمیایی نظیر مشتقات گوگرد است. برای سفید کردن پشم از روش‌های سنتی نیز استفاده می‌شود که به دلیل زمان بر بودن آن، کاربرد گسترده‌ای ندارد.

·        رنگرزی

در این مرحله برای رنگ ­کردن ترمه از مواد طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌کنند. مواد مصنوعی بیشتر از آنیلین

یا کروم تهیه می­شوند. رنگ‌های طبیعی بیشتر از پوست گردو، برگ‌ها و گل هستند.

ترمه

                                                   کیفیت ساخت ترمه با متریال طبیعی و با ارزش

دستگاه بافت ترمه

صنعتگران محلی از دیر باز شیوه مخصوص به خود را در تهیه و ساخت دستگاه بافت ترمه داشته‌اند. امروزه از روش­های نوین نیز به جای روش­های سنتی در بافت ترمه استفاده می‌کنند که این امر باعث افزایش تولید آن شده است. البته در حال حاضر روش­های سنتی دیگر طرفدار چندانی ندارد و بیشتر افراد در این حوزه به روش­های صنعتی و نوین روی آورده­اند.

محصولات ترمه

از پارچه ترمه محصولات متنوعی نظیر ست 5 تکه ترمه، بقچه ترمه، رومیزی ترمه، کیف پول ترمه، کیف ترمه و کفش ترمه ساخته می‌شود.

ست 5 تکه ترمه

ست 5 تکه ترمه شامل یک عدد رومیزی مربعی بزرگ، یک عدد رانر بزرگ، یک عدد رانر متوسط و دو عدد رانر سایز کوچک است. این ست با توجه به جنس و رنگی که دارند باید به هم شباهت داشته باشند. در ست 5 تکه به طرح و رنگ این ترمه‌ها باید دقت کنید؛ زیرا در صورت مغایرت از زیبایی آن می­کاهد.

قیمت ترمه 5 تکه

قیمت ترمه 5 تکه معمولاً به رنگ و جنس ترمه بستگی دارد و قیمت­های مختلفی می‌توان برای آن در نظر گرفت. آنچه که باید در خرید و قیمت ترمه توجه شود اصل بودن آن است. معمولا جنس­های اصیل ترمه یزدی و ترمه ابریشمی با قیمت بالاتری در بازار وجود دارد اما عده­ای محصولات جعلی و فیک به مشتری­ها ارائه می‌دهند.

رانر و بقچه ترمه

از رانر و بقچه ترمه به عنوان وسیله تزئینی بر روی میز استفاده می‌کنند. رانر و بقچه ترمه با نقوش زیبایی که دارند، زیبایی بی­نظیری به دکوراسیون منازل می­دهد. برای جذاب تر شدن ظاهر میز و مبلمان منزلتان  پیشنهاد می‌شود که یک رانر و بقچه متناسب با ابعاد میزتان انتخاب کنید.

کیف پول ترمه یزد

کیف پول ساخته شده از ترمه یزد یکی از جذاب­ترین محصولات ساخته شده از این پارچه است. این کیف پول­ها در طرح­ها و رنگ‌های زیبایی ساخته می‌شود. کیف پول ترمه جایگاه مناسب و شیکی را برای نگهداری پول­ها و دارایی­های شما فراهم می­کند.

کیف پول ترمه

                                                       تصویری از یک کیف با پارچه ترمه                                   

ست کیف ترمه

از پارچه ترمه محصولات متنوعی نظیر کیف ترمه ساخته می‌شود. در برخی نقاط کشور و به خصوص در استان یزد تولیدی‌های زیادی وجود دارند که اقدام به تولید کیف ترمه می‌کنند. بیشتر این تولیدی­ها از تمامی محصولاتی که از ترمه ساخته می‌شود تولید می‌کنند. ست کیف ترمه نیز از آن جمله است که علاقمندان زیادی دارد. یک تولیدی کیف ترمه می‌تواند روزانه تعداد زیادی کیف ترمه تولید کند. این تولیدی‌ها محصولات خود را در قالب صنایع دستی به سرتاسر کشور عرضه می‌کنند.

فروش عمده کیف ترمه

فروش عمده کیف ترمه در استان یزد صورت می­گیرد و افرادی که در حوزه خرید و فروش این محصول فعالیت دارند، می‌توانند از شهر یزد که مرکز این صنعت است، محصولات خود را تامین کنند. ترمه یزدی را همچنین در اکثر شهرهای ایران می‌توان یافت و حتی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

تولیدی کیف ترمه 

از پارچه ترمه، کیف و کفش‌های زیبایی در رنگ‌ها و نقوش مختلف ساخته می‌شود. کیف و کفش ترمه به ­صورت گسترده‌ای در بازار به فروش می‌رسد. در کل می‌توان گفت کیف و کفش ترمه به عنوان سوغاتی شهر یزد محسوب می‌شود و به همین خاطر تولیدی کیف و کفش ترمه در شهر یزد بسیار زیاد است.

ترمه افشار

                                          هنر اصیل ایرانی در نقش های ترمه یزد

محصولات مرتبط
مقالات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم